Deze kop boven een artikel in Medisch Contact viel me natuurlijk op. En het mooie is: deze stelling wordt onderbouwd door kwalitatief onderzoek onder (huis)artsen en hun patiënten. Oud-huisarts Frans Derksen promoveerde op empathisch communiceren. Uit het onderzoek blijkt dat vrijwel alle huisartsen empathie in het consult belangrijk vinden, en door empathisch te zijn ervaren zij meer plezier in hun werk. Onder empathisch verstaan zij onder andere: respect voor de patiënt, een goede atmosfeer creëren en op voet van gelijkheid communiceren. Ook vinden zij non-verbale communicatie, zoals direct oogcontact en een actieve luisterhouding, essentieel. En de patiënten? Zij zijn bijna allemaal tevreden als zij met empathie worden bejegend: ze voelen zich veilig en gesteund, en het helpt hen een oplossing te zoeken voor hun klachten.

Neem de tijd voor een goed gesprek

Wow wat een mooie uitkomsten uit dit onderzoek! Uitkomsten die helemaal aansluiten bij mijn visie op communicatie. Met alle veranderingen in de zorg heb ik gezien dat de zorg steeds meer onder druk is gekomen. Het moet allemaal efficiënter, meer in minder tijd. Toewijding en aandacht lijken te verdwijnen, laat staan dat er nog tijd is om een praatje te maken. Ik heb het dan vanuit mijn ervaring vooral over het contact tussen zorgmedewerkers en hun cliënten.

De kracht van communicatie

Vanuit mijn expertise als communicatieadviseur in de zorg heb ik ontdekt dat je juist meer resultaat boekt door betrokken te communiceren. Daarmee bedoel ik: goed te luisteren, tijd voor een goed gesprek te nemen, aandacht te geven, open staan voor de ander en gelijkwaardig zijn. Vanuit de dialoog ontstaat betrokkenheid en verbinding, en kun je gaan samenwerken. Bijvoorbeeld met familie en mantelzorgers. Ik noem dat: de kracht van communicatie. Deze elementen (en nog veel meer) heb ik verweven in de opleiding ‘Samen naar betere zorg’ voor zorgmedewerkers maar ook voor vrijwilligerscoördinatoren. Met mijn praktische aanpak laat ik zien hoe betrokken en effectief communiceren niet alleen meer werkplezier en meer kwaliteit geeft, maar ook meer welzijn voor cliënten. En daar gaat het om toch?

Pin It on Pinterest

Share This