Deze zomer las ik een artikel met als titel ‘Zorgsector grijpt nog te weinig kansen op social media’. Dit naar aanleiding van een onderzoek *) naar de activiteiten van 93 zorggroepen en –instellingen op social media over de periode van 1 april 2017 – 1 april 2018. Belangrijke conclusies:

  • De zorg zet social media in maar nog lang niet elke organisatie maakt optimaal gebruik van de mogelijkheden van social media.
  • Social media wordt vooral gebruikt om te zenden; er vindt vrij weinig interactie plaats.

Dit laatste punt –vooral zenden, weinig interactie via social media- was ook al één van de conclusies uit onderzoek in 2013 (Social Media Monitor Zorg). Niets nieuws onder de zon dus in 5 jaar tijd, gek genoeg. En dat terwijl social media zoveel mogelijkheden biedt. Niet alleen om je doelgroep te informeren, maar ook om met hen in gesprek te gaan en hen te betrekken bij je organisatie.

De inzet van social media in de zorg

Organisaties kunnen niet meer om social media heen, ook niet in de zorg. Realiseer je ook dat het ‘gesprek’ op social media over jouw organisatie, diensten en activiteiten kan gaan. Dit is van invloed op je reputatie. Ook wordt social media steeds meer bepalend voor de beoordeling van de kwaliteit van zorg. Het is belangrijk voor instellingen om hierop in te spelen. Daarom is het belangrijk om de conversaties te volgen, en om hier aan deel te nemen. Dit biedt tegelijkertijd ook kansen.

Vaak starten organisaties met social media om ‘uit te proberen’. Maar het is belangrijk om dit goed en gestructureerd aan te pakken. Vraag je daarbij af als organisatie:

  • Waarom wil je social media inzetten, wat is je doel?
  • Welke platforms wil je gebruiken?
  • Hoe organiseer en veranker je social media binnen de organisatie?
  • Hoe ga je dit meten en monitoren?

Het mag duidelijk zijn dat hetgeen je vertelt en uitstraalt via social media congruent moet zijn met de identiteit die je als organisatie hebt, met je missie, visie, kernwaarden en positionering. En dat de medewerkers dit, net als in werk, ook op social media zo uitdragen. Op die manier worden je medewerkers ambassadeurs op social media voor jouw organisatie. Hoe mooi is dat?

Acht tips voor meer interactie

Is het dan zo lastig om in gesprek te gaan op social media? Waarom is hier de afgelopen jaren zo weinig ontwikkeling in te zien? Zenden is natuurlijk makkelijker, je plaatst een bericht en kijkt er verder niet meer naar om. Maar net als in het echte leven gaat er niets boven een goed gesprek met iemand die naar je luistert en reageert op wat jij te vertellen hebt. Waarom zou dat op social media anders zijn? En hoe pak je dat nou aan? Acht tips om hiermee aan de slag te gaan:

  1. Verplaats je in je doelgroep en zorg voor content die voor hen van waarde is. Maak gebruik van hashtags: door een hekje (#) te gebruiken bij bepaalde termen kunnen mensen makkelijk zoeken op wat voor hen relevant is. Met bijvoorbeeld de hashtag #mantelzorg kun je alle informatie voor mantelzorgers makkelijk vindbaar maken.
  2. Door mensen te ‘taggen’ op social media (door het gebruik van @ gevolgd door de social media naam), kun je hen rechtstreeks aanspreken. Doe dit in elk geval als mensen vragen stellen of anderszins reageren, zodat zij het antwoord niet kunnen missen.
  3. Veel cliënten en familie oriënteren zich eerst online, voordat zij een zorgorganisatie of zorgprofessional kiezen. Daarom is het belangrijk dat er goede informatie online beschikbaar is. Maak het je doelgroep gemakkelijk om op een laagdrempelige manier informatie te vinden. En zorg ervoor dat zij hun vragen kwijt kunnen via social media.
  4. Vraag feedback om je diensten te verbeteren en gebruik die feedback ook. Koppel terug wat je hebt ontvangen en wat je ermee doet.
  5. ‘Beloon’ mensen die met je in gesprek gaan. Met een like, een retweet of door iets te delen, of simpelweg door hen te bedanken.
  6. Luister naar wat er gezegd wordt op social media en reageer. Geef de tijdspanne aan waarin reacties verwacht kunnen worden. Organiseer dit goed door er een taak van te maken voor een medewerker die de berichten volgt en erop reageert.
  7. Stel vragen! Kijk naar de antwoorden en reageer daar weer op.
  8. Wees open, uitnodigend en betrokken.

Als je hier gestructureerd mee aan de slag gaat, creëer je betrokkenheid en bouw je aan je eigen community. Zo kun je social media bijvoorbeeld inzetten voor lotgenotencontact, familieparticipatie of het vinden en binden van vrijwilligers. Social media is niet alleen bedoeld om te informeren, maar ook om in gesprek te gaan, betrokkenheid en draagvlak te creëren, te motiveren en te enthousiasmeren. Hierdoor komen mensen ook in actie, en dat is eigenlijk wat je wilt bereiken.

Wil jij ook in gesprek?

Hoe zet jouw organisatie social media in? Mocht je behoefte hebben om eens te sparren over een aanpak voor social media, contentstrategie of het creëren van meer interactie en betrokkenheid via social media, neem dan contact met me op voor een vrijblijvend gesprek.

*) Onderzoek Coosto naar het gebruik van social media in de zorg (april 2017- april 2018)

Pin It on Pinterest

Share This