Deze week is de week van zorg en welzijn #WZW2018. Zorg- en welzijnsorganisaties openen hun deuren zodat je er een kijkje kunt gaan nemen. Althans, dat kúnnen ze! Niet elke organisatie wil dit ook: ‘tsja, het kost veel tijd en inspanning om mee te doen aan de week van zorg en welzijn, en wat levert het nou op?’. Maar er zijn goede redenen om het wel te doen, ik noem er een paar:

  • Mensen kunnen kennismaken met je organisatie, locatie en medewerkers;
  • Het draagt bij aan je positionering als open en toegankelijke organisatie;
  • Je kunt je laten zien als toekomstige werkgever;
  • Je kunt je deuren openen voor geïnteresseerde mogelijke vrijwilligers;
  • Voor potentiële cliënten en hun familieleden kun je een indruk geven van het reilen en zeilen van de organisatie, locatie of afdeling;
  • Door medewerkers te betrekken, kunnen zij een mooie ambassadeursrol vervullen voor jouw organisatie!

En omdat je het goed kunt voorbereiden, kun je je van je beste kant laten zien! Dat is weer goed voor je imago. Kortom, waarom zou je het niet doen?

Zomaar een invulling…

Bij één van mijn klanten heb ik meegedacht over de invulling en organisatie van de Open dag bij een activiteitencentrum voor mensen met een (zeer) ernstige verstandelijke of meervoudige beperking. Dit gebeurt op een dag dat deze cliënten er niet zijn, dat zou voor hen te onrustig worden. Op deze locatie bieden de medewerkers belevingsgerichte activiteiten aan voor deze doelgroep. De activiteiten zijn voor een groot deel thematisch opgezet in bijvoorbeeld een kook-/bakruimte, een muziekruimte, een creatieve ruimte, een beautysalon of een belevingstuin. Laatst kreeg ik er zelf een rondleiding, het is echt mooi om te zien hoe het team hier werkt met deze mensen! Over zinvol werk gesproken….

De medewerkers wilden zelf graag een Open dag organiseren. Belangrijke doelen voor hen zijn om vrijwilligers te werven en om ouders van kinderen met een (zeer) ernstige verstandelijke of meervoudige beperking te laten kennismaken met het activiteitencentrum en de manier van werken. Maar als er geen cliënten zijn, wat kun je dan laten zien of organiseren? Er blijft genoeg over:

  • Een korte film waarin bijvoorbeeld een cliënt gevolgd wordt, ouders geïnterviewd en medewerkers aan het werk zijn.
  • Een fotocollage als sfeerimpressie van de activiteiten.
  • Demonstratie van hoe er gewerkt wordt met de cliënten als het gaat om de belevingsgerichte activiteiten. Denk aan (de methode) de Kracht van Eenvoud, de Tovertafel, de dieren in de tuin, muziek en creatieve activiteiten op de locatie enzovoort.
  • Een rondleiding met uitleg.
  • De mogelijkheid van speeddaten met medewerkers, vrijwilligers en familie waarbij mensen even hun vragen kwijt kunnen en wat meer de diepte in kunnen.
  • Informatiestands en –materialen over de locatie, de methodieken, de activiteiten en alles wat nog meer relevant is.

Dit zijn zomaar wat ideeën voor deze locatie. Maar dat kan voor elke organisatie of locatie weer anders zijn. Doet jouw organisatie dit jaar niet mee? Dan heb je gelukkig volgend jaar weer een kans om je deuren te openen voor welke doelgroep dan ook. Wil je eens sparren over hoe jij dit met jouw organisatie of locatie kunt invullen? Ik kijk dan op maat met je mee wat voor jouw organisatie past. Neem gerust contact met me op!

Pin It on Pinterest

Share This