Met het instellen van de nieuwe timeline werd er op diverse blogs veel aandacht aan Facebook gegeven. Ik doe hier ook nog een duit in het zakje. Ik volg een serie van vier webinars dat het Amerikaanse bedrijf Hubspot organiseert samen met Chris Luo, hoofd ‘Global SMB Marketing’ van Facebook. Het thema van deze serie is ‘Building connections for your business’. Om Facebook hiervoor succesvol in te zetten, presenteren zij het volgende stappenplan:

  • Stap 1: aan de slag met je pagina;
  • Stap 2: krijg nieuwe fans door op Facebook te adverteren;
  • Stap 3: betrek je fans met relevante content;
  • Stap 4: vind nieuwe fans door gebruik te maken van je eigen fans.

In deze blog deel ik met jullie de tips uit de eerste twee webinars (stap 1 en 2). Stap 1 valt voor een groot deel samen met de introductie van de nieuwe timeline; hierover is al veel over gezegd en geschreven. Daarom beperk ik me wat betreft het eerste webinar tot het overzicht van de tips.

Stap 1: aan de slag met je pagina

Als je aan de slag gaat met Facebook, start dan met het opzetten van een goede pagina. Hiervoor krijg je negen tips:

  1. Maak een goede omslagfoto en een goede profielfoto;
  2. Voeg mijlpalen toe;
  3. Pin belangrijke berichten aan de bovenkant van je pagina;
  4. Plaats bij voorkeur dagelijks een bericht, maar toch zeker minimaal 1 a 2 keer per week;
  5. Beheer je pagina via het Administratiepanel;
  6. Beantwoord persoonlijke berichten;
  7. Stel je apps in;
  8. Markeer je updates;
  9. Claim de URL van je pagina.

Stap 2: krijg nieuwe fans door op Facebook te adverteren

Ik zie altijd advertenties op Facebook, maar heb me er nog nooit verder in verdiept. Wel hoorde ik vorig jaar al dat het adverteren op Facebook explosief was gegroeid. Facebook zelf spreekt van een toename aan advertentie-uitgaven in 2011 met 93%! Advertenties staan rechts op de pagina en zijn volgens de sprekers heel geschikt om fans mee te werven. Zij geven 10 tips om de groei van je fans via advertenties te versnellen:

  1. Weet wie je doelgroep is: dit is natuurlijk een open deur, maar wel iets om nooit over het hoofd te zien!
  2. Zorg dat je weet hoe je je doelgroep gericht kan benaderen. Dit kan op drie manieren: geografisch, bijvoorbeeld op land, provincie of stad; demografisch, bijvoorbeeld op geslacht, leeftijd, opleiding, geboortedatum of taal; op interesse en ‘vind-ik-leuks’: bijvoorbeeld op hobby’s, boeken, tv-programma’s, films, muziek, politiek of godsdienst. Het mag duidelijk zijn dat je zo inderdaad heel dicht op je doelgroep kunt kruipen!
  3. Gebruik goede afbeeldingen en heldere aanspreekbare kleuren.
  4. Neem een goede ‘call-to-action’ op in je advertentie: met een korte en heldere tekst; communiceer duidelijk wat je te bieden hebt.
  5. Bepaal je doel en je budget: wil je meer ‘vind-ik-leuks’ binnenhalen of wil je dat men op je advertentie klikt? Dit doel bepaalt mede de kosten. Voor kliks moet je een bod per klik doen, voor ‘vind-ik-leuks’ niet.
  6. Zet meerdere advertenties in voor je campagne: varieer bijvoorbeeld in de leeftijd van je doelgroep of in interessegebieden. Facebook adviseert – uiteraard – om meerdere advertenties tegelijk in te zetten, minimaal vier!
  7. Ga ‘los’ met adverteren en ontdek welke advertenties succesvol zijn.
  8. Analyseer aan de hand van de rapportage van Facebook hoe je de campagne kunt bijstellen en optimaliseren.
  9. Pas regelmatig je advertenties aan, minimaal elke week. Na een paar dagen zakt je CTR namelijk in. Wissel je dan bijvoorbeeld je beeld (‘verversen’), geef je weer een impuls aan je CTR.
  10. Maak er een on-going proces van!

Op zich handige tips als je wilt adverteren, maar er zit wel een beetje een dubbele boodschap in wat mij betreft. Als veel bedrijven zo met adverteren aan de slag gaan, zullen de advertentie-inkomsten voor Facebook ook in 2012 wel explosief groeien! Maar omdat je zo doelgroepgericht kunt adverteren, kan ik me wel voorstellen dat het je zelf ook wel wat oplevert!

Op 30 mei en 27 juni volgen de laatste twee webinars over stap 3 en 4. Wil je deze volgen, meld je dan aan via deze link.

Na de volgende webinars zal ik weer een blog schrijven om de tips uit die presentaties met jullie te delen. Vond je dit nuttig? Ga dan naar de ‘Like-box’ aan de rechterkant op de homepage en klik op de ‘vind-ik-leuk’-knop voor mijn Facebook-pagina. Je krijgt dan ook mijn Facebook-updates.

Wil je zelf een Facebook pagina voor je organisatie en heb je hulp nodig? Neem gerust contact met me op via 06-242 32 936.

Wie heeft al (veel) ervaring met adverteren op Facebook? Laat in het commentaar hieronder je eigen tips en ervaringen achter.

 

Pin It on Pinterest

Share This